A home office hatására megváltozott a bérszámfejtői környezet?

A home office, hogyan változtatta meg a munkavállalói környezetet vagy a bérszámfejtési környezetet minden, ami a pénzügyi területet érinti vagy a munkavállalói részt érinti. Mit láttok ezzel kapcsolatban?

Az utóbbi két évben úgy gondolom a home office keretében végzett munka lényegesen nagyobb teret nyert magának, mint korábban. A Covid miatt a munkáltatók előnyben részesítették ezt a munkavégzési formát a személyes jelenléttel történő munkavégzéssel szemben.
Bár a járványügyi korlátozások közül nem sok maradt fent napjainkra, a foglalkoztatók továbbra is előszeretettel alkalmazzák a teljes vagy a
munkaidő egy részében otthonról történő munkavégzést.

Az otthonról történő munkavégzés során kihívásokkal kell szembenézni mind a munkáltatónak, mind a munkavállalónak. Vannak munkavállalók, akik nagyon kedvelik, vannak, akik nem a távmunkát.

Némi odafigyeléssel könnyebbé tehetjük az otthon végzett munkát, ha figyelünk a következőkre. Tervezzük meg a napi munkavégzést, rugalmas munkaidő esetén a munkaidőt is és egyértelműen különítsük el a munkát a magánélettől. Ha végeztünk a munkával kapcsoljuk ki a számítógépét, mozduljunk otthonról sportolni, sétálni. Ne szigetelődjünk el munkatársainktól, tartsuk a kapcsolatot velük, telefonon, e mailben.

Vezetőként nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a munkatársak csapatként történő funkcionálására és arra, hogy rendszeres visszajelzéseket adjunk a munkavállalók részére. Fontos, hogy a távmunkában is fenntartsuk a munkavállalók motiváltságát és bevonjuk az őket érintő döntésekbe.

A bérszámfejtés/társadalombiztosítás területeken az átmeneti törvényi szabályozások bizonyos esetekben lehetőséget adnak az online
ügyintézésre, például táppénz igénylése, de vannak olyanok, amelyek továbbra is papír alapú igényléshez és személyes jelenléthez kötöttek.
Az ügyfélkapuval rendelkező magánszemélyek esetében a családi adóalap kedvezmény igénylése nem csak a munkáltatónál személyesen leadott nyilatkozattal, hanem online, az ONYA (Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás) felületen is történhet. Ez az igénylési mód az utóbbi két évben egyre népszerűbb lett.

Mennyiben változott szerinted a korábbi megszokott napi munkavégzés home office esetében, ez akár nálatok vagy más cégeknél hogyan valósult meg\hogyan működik?

Mivel nagyon sok cég tért át a home office-ra az elmúlt években, ezért megváltozott a munkavállaló, munkáltató és a munkatársak egymás
közötti kapcsolattartása is.
A tapasztalatok szerint a megbeszélések, képzések áthelyeződtek az online térbe, azok már nem személyes jelenléttel kerülnek megszervezésre.

Bár a technikai feltételek a mi cégünkben is rendelkezésre álltak és jelenleg is rendelkezésre állnak, nem vezettük be a rendszeresen otthonról történő munkavégzést, de ha valamelyik munkavállalónk részéről igény merül fel az otthoni munkavégzésre, átmenetileg lehetőséget biztosítunk erre.


Hogy tudjuk megítélni, hogy egy otthon történt baleset a home office munkavégzés keretében munkabalesetnek minősül-e vagy sem?

Egyértelmű jogi szabályozás hiányában nem egyszerű elbírálni azt, hogy az otthon végzett munka során melyik baleset minősül majd munkabalesetnek. Jelen pillanatban (2022.05.24.) az Mt. ide vonatkozó paragrafusa és egy átmeneti szabály ami szabályozza a távmunkavégzést.

Célszerű a munkáltató és a munkavállaló között létrejött távmunkavégzésről szóló szerződésben meghatározni, hogy a távmunkavégzés során mi számít munkahelynek, az a helyiség, ahol a munkavállaló a munkát végzi, vagy csak az az íróasztal és annak közvetlen környezete, ahol a munkavégzés történik, ez meghatározza azt is, hogy meddig terjed a munkáltató felelőssége és könnyebb elbírálni, hogy a baleset munkabalesetnek minősül vagy nem.

A legfontosabb mindig a megelőzés, ezért célszerű a home officemunkavégzés megkezdése előtt soron kívüli munkabaleseti oktatást tartani az érintett munkavállalók részére, hogy felhívjuk a figyelmüket az otthon történő biztonságos munkavégzésre.

Szerinted melyek azok a területek – egy home office jellegű bérszámfejtési munkavégzésnél – amire a vezetőnek fokozottabban kell figyelnie?

Szerintem nem csak a bérszámfejtési munka során, hanem általában távmunkavégzés esetén a vezető részéről fokozottabb odafigyelést
igényel a feladatok kiosztása, a munkavégzés folyamatos nyomon követése, amely rendszeres egyeztetést kíván, amit home office esetén az
online térben tud megvalósulni.

Célszerű megtartani a home office előtti szokásokat a home office alatt is, például ugyanabban az időben rendszeresen tartsuk meg a munkatársi megbeszéléseket, egyeztetéseket. Folyamatosan tájékoztassuk a munkatársakat az őket érintő információkról, támogassuk őket a home office alatt is a munkavégzésükben. Adjunk rendszeres visszajelzést a munkavégzésükkel kapcsolatosan.

A bérszámfejtési munka során arra kell különösen ügyelni – mivel érzékeny, személyes adatokkal dolgozunk – hogy ezen adatok védelme és a kezelt adatok biztonsága a home office során se sérüljön.


Mit gondolsz az elkövetkezendő időszakban fog változni a home
office munkavégzésre vonatkozó irány?

Én azt gondolom, hogy a személyes jelenléttel végzett munka nem fog arra a szintre visszarendeződni, mint amilyen a Covid előtt volt. Vannak olyan munkahelyek, ahol a home office alatt derült ki, hogy a munkavégzés tökéletes működik ebben az új formában is, ők valószínűleg meg fogják tartani részben vagy teljes egészében a távmunkavégzési formát.

Azok a munkavállalók, akiknek kényelmes munkavégzési forma a távmunka, de most megszűnik számukra ez a lehetőség, elképzelhető, hogy inkább egy olyan munkahelyet fognak keresni, ahol meg tudják valósítani, hogy akár a munkaidő egészében, vagy annak egy részében
otthonról dolgozzanak.

A munkáltatóknak is szükséges lehet rugalmasabban hozzáállni az otthoni munkavégzéshez, vonzóbb lehet az a munkahely bizonyos
munkavállalóknak, ahol lehetséges a munkaidő egy részében az otthonról történő munkavégzés.

Kapcsolódó bejegyzések

Hozzászólás

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.